Δευτέρα, 18 Μαΐου 2015

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ ΧΡΗΣΤΟΥ ΣΠΙΡΤΖΗ

ΣΤHN  ΕΚΠΟΜΠΗ «MEGA ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ»

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Χρήστος Σπίρτζης σε  συνέντευξη του σήμερα στην πρωινή εκπομπή του MEGA, «ΜEGA Σαββατοκύριακο» αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην πορεία των έργων υποδομής, στην επαναδιαπραγμάτευση
των συμβάσεων παραχώρησης, καθώς και στις προσπάθειες που καταβάλλονται για την μείωση της τιμής των διοδίων. Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης τόνισε την σημασία του σιδηροδρόμου και των σιδηροδρομικών έργων, ενώ αναφέρθηκε και  στο θέμα της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Επίσης, απάντησε σε ερωτήσεις σχετικά με την απόφαση του ΣτΕ για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων και για άλλα θέματα.
Δείτε τη συνέντευξη στο:

Αναλυτικά το κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Με χαρά φιλοξενούμε τον κ. Χρήστο Σπίρτζη τον Αναπληρωτή Υπουργό Υποδομών.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλημέρα σε όλους.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Καλημέρα σας και νομίζω είναι από τις πρώτες μεγάλες εμφανίσεις σας.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχετε ξαναβγεί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στην «ERTOpen».
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Λοιπόν, εσείς χειρίζεστε μια σειρά θεμάτων στο Υπουργείο σας, τα οποία έχουν άμεση σχέση και με τον Έλληνα πολίτη, αλλά και με τις διαδικασίες που υπάρχουν.
Να ξεκινήσουμε από το θέμα των διοδίων, το οποίο είναι από τα πιο σημαντικά. Είναι το θέμα των διοδίων, είναι το θέμα των εργοταξίων στους μεγάλους δρόμους, είναι το θέμα του Internet …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και όχι μόνο.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Και το wifi, είναι και διάφορα άλλα θέματα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς επίσης και να μας βοηθήσετε και σε κάποια θέματα τεχνικά που εσείς τα ξέρετε καλύτερα με το νομοσχέδιο με το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Μπορούμε να ξεκινήσουμε από το θέμα των διοδίων. Τι θα γίνει με τα διόδια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατ' αρχάς για όλα αυτά που είπατε κ. Αναγνωστάκη, υπάρχει ενδιαφέρον από όλο τον κόσμο, για να συνδέσουμε και την προηγούμενη συζήτηση με την τωρινή.
Επομένως δεν είναι δυνατό μια χώρα, όπως είναι η δική μας, η οποία έχει ενταχθεί και στον ευρωπαϊκό σχεδιασμό και στο διεθνή σχεδιασμό, να υπάρχει μια διάθεση από διάφορους κύκλους –είναι επικοινωνιακή κατά τη γνώμη μου- ότι θα βγει εκτός παιχνιδιού, εκτός συμφωνίας, εκτός Ευρώπης και διάφορα άλλα πράγματα.
Αυτό το βάζω στο τραπέζι έτσι για προβληματισμό, για να δώσουμε μια νότα αισιοδοξίας το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Δεν είναι δυνατό να ενδιαφέρεται όλη η Ευρώπη και όλος ο κόσμος για να αγοράσει ό,τι υπάρχει στη χώρα, είτε αυτό έχει να κάνει με υποδομές –γνωρίζετε το ενδιαφέρον που υπάρχει από πάρα πολλές πλευρές- είτε έχει να κάνει με διάφορες δραστηριότητες στη χώρα και την ίδια στιγμή να πιστεύουμε ότι μας έχουν στη γωνία, στην απομόνωση και τα λοιπά.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ξέρετε τι λέει ο κόσμος; Γιατί έρχονται να τα αγοράσουν κοψοχρονιά, με αυτά που κάνετε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, όχι με αυτά που κάνουμε, με αυτά που γίνονταν. Κοψοχρονιά πουλήθηκαν ή προγραμματίστηκαν να πουληθούν, με αυτά που γίνονταν. Και αυτό προφανώς δεν είμαστε διατεθειμένοι να το κάνουμε ούτε στο επίπεδο της οικονομικής διαπραγμάτευσης, ούτε στο επίπεδο …
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ένα – ένα, να ξεκινήσουμε από αυτό που είπαμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Διόδια. Διόδια, έχουμε πέντε συμβάσεις παραχώρησης που δεν έχουμε ολοκληρώσει τις εργασίες τους, ακόμη είναι σε εξέλιξη και έχουμε και δυο συμβάσεις παραχώρησης που έχουμε ολοκληρώσει και είναι στη φάση της λειτουργίας. Έχουμε πέντε έργα ταλαιπωρημένα και τα ίδια τα έργα είναι ταλαιπωρημένα, αλλά κυρίως έχουν ταλαιπωρήσει την κοινωνία.
Δεν θα πάμε σε μια λογική του να ακυρώσουμε, μονομερώς τουλάχιστον, αυτές τις συμβάσεις για ένα λόγο: διότι το κόστος που θα έχουμε και σαν χώρα και σαν κοινωνία, αυτά που θα πληρώσει δηλαδή ο ελληνικός λαός χωρίς να ολοκληρωθούν αυτά τα έργα, θα είναι πολύ περισσότερο από το να ολοκληρωθούν και να τρέξουν οι συμβάσεις.
Αυτό όμως που θα κάνουμε το έχω πει πάρα πολλές φορές, είναι η επιδίωξη και η διαπραγμάτευση μιας νέας συμφωνίας για όλες τις παραχωρήσεις, που θα είναι σε άλλη λογική για να μπορούν και τα έργα να γίνουν, αλλά κυρίως να μπορούμε να έχουμε πολίτες που θα μπορούν να μετακινηθούν και όχι αυτό που έχουμε σήμερα, θα υπάρχει κοινωνική ευαισθησία και προφανώς θα υπάρχει και αναπτυξιακή διάσταση. Και αυτό γίνεται σχετικά εύκολα, δεν είναι κάτι δύσκολο.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Δηλαδή αν ερμηνεύουμε σωστά αυτά που λέτε, είναι ότι θα πάτε σε μια επαναδιαπραγμάτευση, ώστε να έχει λιγότερο κόστος για τους πολίτες, αλλά και να βρεθούν χρήματα για να γίνουν τα έργα. Ανταγωνισμός του κύκλου είναι αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι κ. Χασαπόπουλε δεν είναι καθόλου έτσι. Αυτές οι συμβάσεις ξεκίνησαν το 2003, ξεκίνησαν χωρίς μελέτες επί της ουσίας, ή με προμελέτες οι οποίες δεν ίσχυσαν ούτε στο 50%. Δεν έχει γίνει κανένας έλεγχος, όλοι οι δημόσιοι έλεγχοι μεταφέρθηκαν σε ανεξάρτητους μηχανικούς και σε άλλες Αρχές.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Εντάξει, αυτό δεν είναι κακό το να πάει σε ανεξάρτητους μηχανικούς, είναι και διεθνές. Δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα, συμβαίνει και σε άλλες χώρες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι πάρα πολύ κακό, αν δεν υπάρχει δημόσιος έλεγχος.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Βέβαια. Αυτό είναι θέμα του κράτους όμως να υπάρχει δημόσιος έλεγχος.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, αυτό λέω.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Κυρίως δεν είναι θέμα των εταιρειών που κάνουν τον έλεγχο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αφήστε, οι εταιρείες κάνουν τη δουλειά τους.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Λέω γι' αυτές που ελέγχουν, αν οι άλλοι κάνουν τη δουλειά τους.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτές που ελέγχουν αν οι άλλοι κάνουν τη δουλειά τους εφόσον είναι ιδιώτες, πρέπει να έχουν δημόσιο έλεγχο. Ούτε αυτό δεν υπάρχει.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Βέβαια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όπως δεν υπήρχε μια πρόβλεψη για το χρόνο
–σοβαρή όμως πρόβλεψη- που θα χρειαστεί για να  τελειώσουν οι αρχαιολογικές εργασίες, οι απαλλοτριώσεις, οι μεταφορές δικτύων.
Είναι δυνατό μετά από 12 χρόνια και παραπάνω που έχουν ξεκινήσει τα έργα, να μην έχουν ολοκληρωθεί;
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή είναι πολύ τεχνικά θέματα αυτά και για να πάμε και στα υπόλοιπα επειδή ο χρόνος, ξέρετε εσείς με όλα τα θέματα θέλετε και πάρα πολύ χρόνο, θέλω να ρωτήσω σε πόσο χρόνο οι πολίτες θα δουν στην τσέπη τους κάποια βελτίωση, από σήμερα που μιλάμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς σε ένα μήνα θα έχουμε έτοιμο το μοντέλο που θα διαπραγματευτούμε και θα προτείνουμε στους παραχωρησιούχους, αυτό περιλαμβάνει έξι σημεία. Τα έξι σημεία είναι να το να μπει ηλεκτρονικό, αναλογικό υβριδικό σύστημα, για να είναι πιο δίκαιο.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Δηλαδή ανάλογα με τα χιλιόμετρα που κάνεις;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ανάλογα με τα χιλιόμετρα που κάνεις.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Εντάξει, σωστό είναι αυτό, απολύτως σωστό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως είναι σωστό. Το δεύτερο είναι η μείωση των τιμών των διοδίων, το τρίτο είναι εκεί που δεν έχουμε ασφαλείς εναλλακτικές οδεύσεις, όπως είναι στο Δήμο Ωρωπού έξω από την Αθήνα που έχουμε επτά σταθμούς διοδίων, να υπάρχουν ειδικές προβλέψεις για τους μόνιμους κατοίκους.  Να υπάρχουν ειδικές προβλέψεις για κατηγορίες όπως είναι τα άτομα με κινητικές δυσκολίες, που πρέπει να υπάρχουν τέτοιες προβλέψεις.
Και το τεχνικό μοντέλο που ψάχνουμε και που μελετάμε αυτή τη στιγμή, είναι ότι θα έχουμε μεταβλητό το μέγεθος του χρόνου, δηλαδή όταν αυξάνεται η κίνηση θα μειώνεται ο χρόνος της παραχώρησης, όταν μειώνεται θα αυξάνεται ο χρόνος.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Εκτός από τον Ωρωπό θα είναι και τα Μέγαρα από ό,τι καταλαβαίνω και από την άλλη μεριά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι όλες οι περιοχές που δεν θα έχουμε ασφαλείς εναλλακτικές οδεύσεις. Όλες.
Το δεύτερο είναι ότι πρέπει να γίνει μια διαπραγμάτευση και με το μεγάλο παράγοντα των αυτοκινητοδρόμων και των παραχωρήσεων, που δεν είναι οι εργοληπτικές εταιρείες αλλά οι Τράπεζες, για το IRR δηλαδή για το όφελος που θα έχουν για να χρηματοδοτήσουν αυτά τα έργα. Δεν μπορεί να είναι σταθερό για 35 χρόνια.
Αυτό έχει μέσα την οικονομική κατάσταση της χώρας και πολλά πράγματα. Δεν μπορεί σήμερα που είμαστε σε αυτή την οικονομική κατάσταση, να είναι τόσο υψηλό όσο είναι στις συμβάσεις και μετά από πέντε χρόνια, από δυο χρόνια, να μην αλλάξει.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Θα έχουμε τώρα και wifi σε όλη την Ελλάδα; Δηλαδή θα κάνετε αυτό που μας είχε υποσχεθεί ο κ. Σαμαράς ότι θα γίνει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι κ. Αναγνωστάκη.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Γιατί μας το στερείτε αυτό; Τι θα πούμε στα παιδιά μας που ζητάνε wifi παντού;
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Πάντως βγήκατε και εξαγγείλατε γρήγορο Internet σε όλη την Ελλάδα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι άλλο το γρήγορο Internet και άλλο το θεσμικό πλαίσιο και στο διαδίκτυο και στα έργα που πρέπει να θεσμοθετήσουμε και άλλο να λαϊκίζουμε.
Υπήρχε ένα πρόγραμμα στην «Ψηφιακή Σύγκλιση» το οποίο προέβλεπε wifi για έξι μήνες σε όλους τους Δήμους. Δεν είχε προβλεφθεί πουθενά ποιος θα το λειτουργήσει στη συνέχεια και ποιος θα έχει το κόστος, δεν είχε προβλεφθεί που θα φυλάσσονται οι μονάδες που θα βάλουμε στους Δήμους, ποιος θα είναι υπεύθυνος, άρα εγώ για να συμβάλλω και η Κυβέρνηση να συμβάλλει στο να ξαναγίνει πλιάτσικο στο δημόσιο χρήμα και στον εξοπλισμό που παίρνουμε από το δημόσιο χρήμα, δεν υπάρχει περίπτωση.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Και στα παιδιά των φίλων σας, τα οποία ζητάνε απεγνωσμένα wifi;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα σας πω τις δράσεις που θα κάνουμε για τα παιδιά των φίλων μας κ. Αναγνωστάκη, γιατί αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Στη χώρα μας έχουμε μια πάρα πολύ καλή Υπηρεσία στο να δρα κατασταλτικά σε όλα αυτά που γίνονται στο διαδίκτυο. Είναι ο κ. Σφακιανάκης που έχει κάνει μια πάρα πολύ καλή δουλειά, για να πιάνει όσους έχουν μια παραβατική συμπεριφορά στο διαδίκτυο, χωρίς όμως ποτέ να έχουμε προβλέψει το πώς οι γονείς, οι μαθητές, οι παππούδες θα ξέρουν να χρησιμοποιούν με ασφάλεια το διαδίκτυο, δηλαδή προληπτικά.
Η δράση που έχουμε ξεκινήσει στο Υπουργείο, θα είναι να γίνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια και μάλιστα αυτό θα ξεκινήσει σε εθελοντική βάση με ομάδες.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ναι αλλά θέλουν να μπαίνουν στο διαδίκτυο, αυτό είναι το θέμα και γρήγορα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό θα μας το παρέχει η τεχνολογία έτσι κι αλλιώς πάρα πολύ σύντομα.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Τι θα κάνουμε σε αυτό, για το γρήγορο Internet που λέμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για το γρήγορο Internet δεν είναι μόνο το Υπουργείο, είναι κι άλλες Αρχές όπως είναι η ΕΕΤΤ, είναι οι εταιρείες της τηλεφωνίας που πρέπει να κάτσουν σε ένα τραπέζι για να αποφασίσουν πότε θα κάνουν εκείνες τις επενδύσεις για να έχουμε πολύ πιο ασφαλές και γρήγορο Internet.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό είναι εξαγγελία – στόχος για τα επόμενα χρόνια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, δεν είναι εξαγγελία – στόχος. Υπάρχουν τεχνολογίες και μπορούμε να τις ξεκινήσουμε. Υπάρχει η δέσμευση και η διάθεση και από μέρους της Κυβέρνησης στη νέα προγραμματική περίοδο και από τις εταιρείες να προχωρήσουν σε τέτοιου είδους επενδύσεις, τις έχουμε εξαγγείλει κιόλας.
Το πρόβλημα που υπάρχει είναι να προλάβουμε να έχουμε ένα θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέπει τέτοιες δράσεις και βέβαια ορθολογικές υποδομές. Δεν είναι δυνατό δηλαδή να συνεχίσουμε να έχουμε το μπάχαλο που έχουμε στους δρόμους, να σκάβει η κάθε εταιρεία για το δικό της δίκτυο και να μην έχουμε μια συγκροτημένη και συντονισμένη πολιτική.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Φοιτητής ήσασταν, τα ίδια λέγαμε και όταν ήσασταν φοιτητής.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Χασαπόπουλε αυτό είναι το στοίχημα: να κάνουμε αυτά που εκκρεμούν σαράντα χρόνια. Πενήντα χρόνια εκκρεμούν αυτά! Αν σκάψουμε στην πλατεία Συντάγματος μπορεί να περνάνε εβδομήντα δίκτυα από εκεί.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Έχετε δει στο Βουκουρέστι που περνάνε εναέρια τα δίκτυα εκεί γίνεται χαμός! Πρέπει να το δείτε αυτό!
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς το κάναμε υπόγειο αυτό, με τεράστιο κόστος.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Θα μας βοηθήσετε, θα μας δώσετε τα φώτα σας γιατί υπάρχει και πάρα πολύς κόσμος και από τα τηλεφωνήματα, επειδή ξέρατε εσείς ως Πρόεδρος του ΤΕΕ το νόμο αυτό για τα αυθαίρετα. Δεν είναι δική σας αρμοδιότητα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι του κ. Τσιρώνη.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Του κ. Τσιρώνη. Αυτή η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, για τους φίλους τηλεθεατές που μας ακούν, τι σημαίνει η απόφαση τώρα που βγήκε συνταγματικός ο νόμος για τα αυθαίρετα; Και τι θα γίνει στον κόσμο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία ανασφάλεια σε όσους δήλωσαν τον αυθαίρετο χώρο που είχαν, εφόσον δεν ήταν μέσα σε ειδικές περιοχές προστασίας, όπως οι δασικές εκτάσεις και τα υπόλοιπα που προβλέπει ο νόμος, ότι θα είναι στον αέρα, ότι μπορεί να βγει αντισυνταγματικός ο νόμος, ότι κανείς με ασφάλεια μπορεί να δηλώσει πλέον…
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ακόμη. Είναι ανοιχτό ακόμη, έτσι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως ανοιχτό είναι.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Αυτό βοηθάει δηλαδή τον κόσμο στο ότι όχι όπως την προηγούμενη φορά που έγινε και κρίθηκε αντισυνταγματικό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μα την άλλη φορά κρινόταν αντισυνταγματικό.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτοί οι άνθρωποι που πήγαν και πλήρωσαν, που λέγαμε «άμα πληρώσεις και το δηλώσεις…»;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πλέον δεν υπάρχει τέτοιο θέμα, δεν υπάρχει θέμα δηλαδή πας και δηλώνεις τον αυθαίρετο χώρο σου στο Ελληνικό Δημόσιο, πληρώνεις το πρόστιμο και είσαι πάλι στον αέρα. Αυτό έληξε μετά την τελευταία απόφαση που έβγαλε το Συμβούλιο της Επικρατείας, επομένως μπορούν να ξεκινήσουν και όλα τα άλλα που λέγαμε, γιατί είναι από ό,τι γνωρίζω μια δουλειά που έχει ετοιμάσει το Τεχνικό Επιμελητήριο για την ταυτότητα του κτηρίου, για να διασφαλίσουμε το περιβαλλοντικό ισοζύγιο.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Τα λέγαμε εδώ από το 2007!
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στον κ. Χασαπόπουλο πείτε τα, γιατί εμείς τα κάνουμε κιόλας, δεν τα λέγαμε μόνο.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Να δούμε. Πόσο κόσμο αφορά αυτή η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν υπάρχει εκτίμηση και αυτό είναι γενικότερο.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Χαμογελαστά το λέτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Χαμογελαστά το λέω, πόσα αυθαίρετα και πόσοι αυθαίρετοι χώροι υπάρχουν στη χώρα μας!
Όπως δεν μπορεί να σας απαντήσει κανείς πόσα δημόσια έργα γίνονται στη χώρα μας.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Όπως δεν μπορεί να απαντήσει και γιατί υπάρχει αυτή η αυθαιρεσία, ή μάλλον σε αυτό μπορείτε να απαντήσετε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί μπορούμε να απαντήσουμε με ασφάλεια.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Το έχετε απαντήσει με ασφάλεια, γιατί ήταν οι νόμοι έτσι φτιαγμένοι, ώστε να αυθαιρετούν οι πολίτες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θεωρώ ότι ήταν πολιτική επιλογή.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ακριβώς και θυμάμαι που τα λέγατε τότε συνέχεια και ήταν σωστό αυτό.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Να το πούμε διαφορετικά. Αυτοί μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας τι πρέπει να κάνουν για το αυθαίρετό τους; Μια συμβουλή να τους δώσουμε
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό που προβλέπεται. Πιστεύω ότι πρέπει να έχουμε μια καταγραφή όλων των αυθαιρέτων, αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες καλό θα είναι να πάνε να δηλώσουν το αυθαίρετο που έχουν …
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει πρόστιμο τώρα πια.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Υπάρχει διακανονισμός
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο διακανονισμός που προβλέπεται για να πληρώσεις αυτό το αυθαίρετο. Είχαμε κάνει μια δουλειά τότε στο Επιμελητήριο που βλέπαμε ποια ήταν τα έσοδα που χάθηκαν από το κράτος από την αυθαίρετη δόμηση. Και πιστέψτε με ήταν πολύ μεγάλα τα ποσά.
Προφανώς η λογική κατά τη γνώμη μου, τα λέγαμε πάλι τότε και τα λέμε και σήμερα, που πρέπει να έχουμε για τα αυθαίρετα, δεν πρέπει να είναι στη λογική των προστίμων. Πρέπει να είναι στη λογική του πως αντιμετωπίζεις την αυθαίρετη δόμηση για να μην έχεις και πως προχωράς σε άλλες ενέργειες για να ανατάξεις το περιβάλλον εκεί που έχεις επιβάρυνση.
Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που πρέπει να κάνουμε στη χώρα, είναι η ολοκλήρωση του χωροταξικού οικοδομικού σχεδιασμού, για να ξέρουμε παντού τι κάνουμε.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Πάμε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τι θα γίνει με αυτό το θέμα; Με τις υποδομές, με αυτούς που ενδιαφέρονται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ποια είναι η γραμμή, Ποια είναι η κατεύθυνση και τι έχετε κάνει αυτές τις 100 μέρες για να δούμε τα πράγματα πως πάνε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουμε στο Υπουργείο πάρα πολλά ανοιχτά μέτωπα και κάποια από αυτά που προφανώς είναι και αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ ή του Υπουργείου Οικονομικών, όπως είναι οι ιδιωτικοποιήσεις που είχαν προγραμματιστεί, ή των αεροδρομίων, όπως ξέρετε μπαίνουν σε νέα βάση, ειδικά διαγωνισμοί οι οποίοι δεν έχουν ξεκινήσει καν.
Γενικά με το σιδηρόδρομο έχουμε αυτή τη στιγμή ένα κατακερματισμό των εταιρειών και ειδικότερα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, γιατί ο σιδηρόδρομος είναι κάτι που θα το προωθήσουμε ως πολιτική επιλογή, το να έχουμε την υποδομή δηλαδή για το σιδηρόδρομο.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Πολιτικο-γεωστρατηγική ταυτόχρονα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι βεβαίως και αναπτυξιακή, κυρίως γι' αυτό. Δηλαδή δεν είναι δυνατό να θέλουμε να προχωρήσουμε σε μια παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και να μην έχουμε ένα σύγχρονο σιδηρόδρομο που να εξυπηρετεί …
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Έχουμε ακόμη «μουτζούρη»…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εντάξει δεν έχουμε «μουτζούρη», αλλά …
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ενδιαφέρον από επενδυτές υπάρχει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως υπάρχει. Το θέμα είναι όμως πως διασφαλίζεται η χώρα, πως δεν θα έχουμε φαινόμενα σαν κι αυτά που έχουμε ζήσει σε άλλους τομείς, δηλαδή αντί να έχεις ένα δημόσιο μονοπώλιο, να έχεις ένα ιδιωτικό μονοπώλιο, πως διασφαλίζεται το να έχεις υπηρεσίες οι οποίες θα είναι …
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Πως θα το διασφαλίσετε εσείς; Θα προχωρήσετε σε ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Και με ποια μορφή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η γνώμη μου είναι ότι αν προχωρήσουμε στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ό,τι είχε προβλεφθεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση, δεν θα υπάρχει άμεσα ενδιαφέρον.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Σωστά. Τι αλλαγές θα κάνετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Επομένως εδώ αν θέλουμε να μπει ο ιδιωτικός τομέας σε κάποιες δραστηριότητες του δημοσίου, το Ελληνικό Δημόσιο πρέπει να διασφαλίσει ότι θα έχει τον κύριο έλεγχο γιατί μιλάμε για στρατηγικής σημασίας υποδομές και δεν είναι μόνο ο σιδηρόδρομος και είναι και όλα τα υπόλοιπα.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Το πρόβλημα ξέρετε ποιο είναι στον κόσμο; Λέει ο κόσμος «κάνε ό,τι θέλεις, ιδιωτικοποίησέ τα» έλεγε στην προηγούμενη Κυβέρνηση  και έλεγε η Κυβέρνηση ότι «ο κόσμος αυτό μας λέει», τώρα εσείς λέτε να κάνουμε μια σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Χασαπόπουλε που είπε ο κόσμος «ιδιωτικοποιήστε τα»;
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν ψηφίζεις ένα Κόμμα με το πρόγραμμά του, αυτό λέει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι μεταβατική ιδιότητα αυτή.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μεταβατική ναι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν υπήρχε σε κάποιο πρόγραμμα όμως. Συγνώμη, δεν υπήρχε σε κάποιο προεκλογικό πρόγραμμα των Κομμάτων της προηγούμενης Κυβέρνησης ότι θα τα πουλήσουμε …
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ιδιωτικοποιήσεις. Ακούστε τι θέλω να σας πω πρακτικά, εσείς σε πόσο καιρό ο κόσμος θα μπορεί να πηγαίνει Αθήνα – Θεσσαλονίκη με ένα αξιοπρεπές τρένο, ή θα πηγαίνει στην Ξάνθη με ένα αξιοπρεπές τρένο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πολύ ωραία ερώτηση.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Και σε πόση ώρα.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Είτε με ιδιώτη, είτε με σύμπραξη με το δημόσιο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατ' αρχάς θα πρέπει να ξεχωρίσουμε το τι είναι η βασική υποδομή όπως είναι οι γραμμές, ή όπως είναι το τροχαίο υλικό του σιδηροδρόμου.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Σωστά είναι διαφορετικά πράγματα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και τι είναι η εκμετάλλευση, δηλαδή ποιες είναι οι εταιρείες οι οποίες θα δραστηριοποιηθούν στο να έχουν τρένα, γιατί αυτό που συζητάμε αυτή τη στιγμή με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι το δεύτερο, δεν είναι η βασική υποδομή.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Δεν είναι να πουλήσουμε τις γραμμές, για να γίνει κατανοητό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ούτε τα βαγόνια, ούτε το προσωπικό. Είναι μια σύμβαση επί της ουσίας. Όλα αυτά είναι διάφορες αλχημείες που είχαν γίνει στο παρελθόν, και έχουν περιπλέξει πάρα πολύ τα πράγματα.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Να πάμε, εσείς τι θα κάνετε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Λοιπόν εμείς τι θα κάνουμε. Κατ' αρχάς θα ολοκληρώσουμε και έχουμε προγραμματίσει ήδη για να βγουν πάρα πολλά έργα υποδομής σιδηρόδρομου. Να ολοκληρωθεί επιτέλους η ΠΑΘΕ, να ολοκληρωθεί ο κάθετος Άξονας Θεσσαλονίκη προς το βορρά για να μπορούμε να έχουμε συνέχεια, να ολοκληρωθεί το Πάτρα – Αθήνα και βεβαίως να ολοκληρωθούν και να ενταχθούν σε αυτό το Δίκτυο νέες γραμμές οι οποίες δεν είναι στον σχεδιασμό, δεν έχουν ούτε μελέτες, ούτε έχουν ενταχθεί στο επόμενο ΣΕΣ, ούτε έχουμε παραλάβει ένα προγραμματισμό.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μπορούμε να πούμε, για να το κλείσουμε, σε πόσα χρόνια θα έχουμε ένα καλό τρένο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με το πλαίσιο που έχουμε σήμερα, πρέπει να ρίξει κανείς τα χαρτιά.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Να πάμε σε μάγισσες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, πρέπει να πάμε σε μάγισσες. Έχουμε ένα δίκτυο, δεν θέλω να κρύψω τίποτε, έχουμε τρεις εκτροχιασμούς τρένων το τελευταίο τρίμηνο που σημαίνει ότι η συντήρηση του σιδηροδρόμου όπως έπρεπε να γίνει, δεν γίνεται εδώ και 10-15 χρόνια.
Έχουμε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της ΠΑΘΕ που έχουμε χρηματοδότηση και θα ολοκληρωθεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο, όπως θα ολοκληρωθεί και το έργο που έχει να κάνει με τη σύνδεση με την  Πάτρα. Αυτό που παλεύουμε είναι να ωριμάσουμε τα έργα για να μπορούμε να κάνουμε την «Εγνατία» του σιδηρόδρομου και να έχουμε βασική υποδομή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη και κάθετη σύνδεση με τη Βουλγαρία.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Τώρα η αλήθεια είναι ότι ο κ. Σπίρτζης -Υπουργέ, επειδή μας πιέζει πάρα πολύ ο χρόνος- δεν λέει κάτι το οποίο δεν μπορεί να το κάνει ή να το υλοποιήσει, γι' αυτό είναι και φειδωλός λίγο στα λόγια από ό,τι καταλαβαίνω. Αν δεν το έχετε μπροστά σας, έτσι κάνατε και με τα έργα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είμαι φειδωλός στα λόγια και να σας πω γιατί. Έγινε συνάντηση με την Επίτροπο Μεταφορών της ΕΕ την κα Violeta Bulc, η οποία είναι θετική σε όλα αυτά τα αιτήματα που έχουμε. Προφανώς τα κονδύλια δεν είναι αυτά που θα θέλαμε να είναι. Θα υπάρχουν νέα προγράμματα για έργα υποδομών και εκεί θα παλέψουμε για να εντάξουμε τα έργα που έχουμε προγραμματίσει. Αλλά μέχρι να γίνει αυτό, θα είμαστε φειδωλοί.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Μάλιστα.
Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Με χαρά όταν το πάρετε απόφαση να σας ξαναφιλοξενήσουμε.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Και να δούμε τι θα γίνει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν μας απαντήσατε. Χρονικά να μας πείτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Αναγνωστάκη, για να σας απαντήσω για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τις υπόλοιπες ιδιωτικοποιήσεις, πρέπει να ολοκληρωθεί η κεντρική διαπραγμάτευση της χώρας.
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Μάλιστα, σωστά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν δεν έχουμε συμφωνία, δεν θα υπάρξει κανένας λόγος …
Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Απολύτως κατανοητό. Ευχαριστούμε πάρα πολύ που ήσασταν μαζί μας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και εγώ ευχαριστώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου