Αθήνα,
15 Σεπτεμβρίου
2014
ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
-Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
-Οικονομικών
ΘΕΜΑ: Η
διορισμένη από την κυβέρνηση διοίκηση του ΟΣΕ προχωρά στην επέκταση της
κατάργησης δρομολογίων ΤΡΑΙΝΟΣΕ και χρηματοδότηση λόγω προσφοράς ΥΓΟΣ
Η
πρόσφατη εσωτερική αλληλογραφία μεταξύ των εταιρειών του Ομίλου του ΟΣΕ (μεταξύ
ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ), καθώς και η απάντηση του Προέδρου του ΔΣ και Διευθύνοντος
Συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ κ. Αθ. Ζηλιασκόπουλου, εγείρουν σειρά ερωτημάτων, με
αφετηρία τη διακοπή δρομολογίων του Προαστιακού λόγω καλοκαιρινής περιόδου, για
τη νομιμοποίηση ή μη της εταιρίας να πράξει κατ’ αυτόν τον τρόπο.
Συγκεκριμένα
(α) η υπ’ αριθμ. 1576214/5.9.2014 απόφαση του ΟΣΕ, κατόπιν αιτήματος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ,
να επεκτείνει μέχρι τις 14 Σεπτεμβρίου την κατάργηση (αναστολή) δρομολογίων Πειραιάς
– Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα – Πειραιάς, Θεσσαλονίκη – Λάρισα – Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη
– Έδεσσα – Θεσσαλονίκη, καθώς και (β) η με αρ. πρωτ. 2332529/8.9.2014 απάντηση
του κ. Ζηλιασκόπουλου, σύμφωνα με την οποία η επαναφορά των δρομολογίων τίθεται
υπό αίρεση μέχρι αρχές Νοεμβρίου, θέτουν επί τάπητος σοβαρά ζητήματα.
Η
ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ έχει την υποχρέωση να προσφέρει Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος
(ΥΓΟΣ) και για το λόγο αυτό, κατά τα έτη χρήσης 2011, 2012 και 2013, υπήρξε
ενεργοποίηση και υλοποίηση των ΥΓΟΣ, ύψους 50 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, με στόχο
την χρηματοδότηση των ελλειμματικών δρομολογίων της εταιρίας. Μάλιστα, σύμφωνα
με δημοσιεύματα (“ΤΟ ΒΗΜΑ”, 4.9.2014), επίκειται
πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με το οποίο
παρατείνεται η ανάθεση υποχρέωσης των ΥΓΟΣ, από το 2015 ως το 2018. Αυτό
πρακτικά σημαίνει την “προικοδότηση” της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ με αρκετά εκατομμύρια ευρώ
για την επόμενη τριετία, ένα δεδομένο που -σύμφωνα και με σχετικά δημοσιεύματα-
ανοίγει το δρόμο για το κλείσιμο των μνημονιακών υποχρεώσεων που αφορούν την
εταιρία, και το πέρασμά της στην επόμενη φάση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για
την ιδιωτικοποίησή της.
Οι
αιτιάσεις του Προέδρου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ότι η περικοπή των δρομολογίων σχετίζεται
άμεσα με τις πλημμύρες στις γείτονες χώρες (Βουλγαρία-Τουρκία) και την αναγκαστική
εξυπηρέτηση των εμπορικών και επιβατικών δρομολογίων ανάμεσα στις δύο αυτές
χώρες μέσω της χώρας μας με δικούς μας πόρους, αποκρύπτουν ακόμη μία πτυχή του
ζητήματος: η άρον-άρον και άνευ σχεδιασμού μετάταξη μηχανοδηγών του ΟΣΕ και οι
συνολικότερες ελλείψεις προσωπικού, αποτελούν τον ουσιαστικό λόγο “κοψίματος”
των δρομολογίων.
Για όλους τους
προαναφερθέντες λόγους, καθώς και:
Επειδή το 2013 η
εταιρία έκλεισε με θετικό ισοζύγιο, παρουσιάζοντας κέρδη μετά φόρων ύψους 1,95
εκατ. ευρώ, έναντι κερδών ύψους 272.800 ευρώ το 2012.
Επειδή και το 1ο
τρίμηνο του 2014 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εμφάνισε κερδοφορία, έστω και οριακή, καταγράφοντας
καθαρά κέρδη 220.000 ευρώ κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου, έναντι ζημιών
160.000 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Επειδή οι μετατάξεις,
καθώς και οι συνταξιοδοτήσεις χωρίς νέες προσλήψεις, έχουν μειώσει σημαντικά τα
λειτουργικά έξοδα της εταιρίας.
Επειδή μολαταύτα έχει ήδη
λάβει (2011 έως και 2013) και φέρεται ότι θα λάβει επί 3 επιπλέον έτη
χρηματοδότηση για ελλειμματικά δρομολόγια, μέσω των ΥΓΟΣ.
Επειδή όλες οι
ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πριμοδοτείται και
“προικοδοτείται” γενναιόδωρα, ώστε να πωληθεί ως ένα ακόμη “φιλέτο” σε ιδιώτες.
Επειδή, τέλος, η οικονομική
και ασφαλής μετακίνηση με δημόσια μέσα μεταφοράς, όπως πρωτίστως είναι το
τρένο, αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα όλων των πολιτών,
Ερωτώνται
οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Κατά πόσο είναι σύννομο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να επεκτείνει την
αναστολή, ουσιαστικά κατάργηση, των δρομολογίων της, από τη στιγμή που λαμβάνει
ετήσια χρηματοδότηση ύψους 50.000.000 ευρώ, μέσω ΥΓΟΣ, για τα ελλειμματικά της
δρομολόγια; Υφίσταται σχετική σύμβαση επ’ αυτού;
2. Αντίστοιχα, η πρακτική του ΥΠΥΜΕΔΙ της επιχορήγησης
της εταιρείας μέσω των ΥΓΟΣ είναι σύννομη και γίνεται σύμφωνα με τον
επικαιροποιημένο Οδηγό για την εφαρμογή των κανόνων της Ε.Ε. στον τομέα των
κρατικών ενισχύσεων, των δημοσίων συμβάσεων και της εσωτερικής αγοράς στις ΥΓΟΣ
και ιδίως στις κοινωνικές υπηρεσίες κοινής ωφέλειας;
3. Επιβεβαιώνουν τα δημοσιεύματα για παράταση της
ανάθεσης υποχρέωσης των ΥΓΟΣ, από το 2015 ως το 2018, μέσω πολυνομοσχεδίου του
ΥΠΥΜΕΔΙ; Εάν ναι, σκοπεύουν να φέρουν σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή ή υπάρχουν
σκέψεις για παράκαμψή της -μέσω Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου ή κάποιου
συναφούς τρόπου;
4. Θα προχωρήσουν σε προσλήψεις του απαραίτητου
προσωπικού στο σύνολο των εταιριών του Ομίλου ΟΣΕ, με στόχο την εύρυθμη
λειτουργία του Οργανισμού, καθώς και την επαναφορά του συνόλου των δρομολογίων,
με στόχο την βέλτιστη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού; Θα προχωρήσουν στην
επιστροφή των υποχρεωτικά μεταταγμένων σιδηροδρομικών οι οποίοι επιθυμούν να
επιστρέψουν και οι οποίοι διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και εμπειρία;
ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Παρακαλείστε,
τέλος, για την πληρέστερη ενημέρωση του Σώματος, όπως καταθέσετε:
-
Αντίγραφο της σύμβασης
μεταξύ Υπουργείων και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, εφόσον υφίσταται, που αφορά την
χρηματοδότησή της τελευταίας, λόγω της υποχρέωσή της προσφοράς Υπηρεσιών
Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος.
Οι ερωτώντες και αιτούντες βουλευτές
Διώτη Ηρώ
Παπαδημητρίου Μάνια (Γεσθημανή)
Στρατούλης Δημήτρης
Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Ευαγγελία
Αυλωνίτου Ελένη
Βαμβακά Τζένη
Γελαλής Δημήτρης
Γεωργοπούλου – Σάλταρη Έφη
Δριτσέλη Παναγιώτα
Ιγγλέζη Κατερίνα
Κανελλοπούλου Μαρία
Καραγιαννίδης Χρήστος
Κατριβάνου Βασιλική
Καφαντάρη Χαρά
Μιχαλάκης Νίκος
Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
Μπάρκας Κωσταντίνος
Μπόλαρη Μαρία
Πάντζας Γιώργος
Σταθάς Γιάννης
Τριανταφύλλου Μαρία
Φωτίου Θεανώ
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Χατζησοφιά Άννα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου